Leta i den här bloggen

söndag 14 november 2010

En ny gratäng har sett dagens ljus!


De bästa uppfinningarna lär ju ha uppkommit genom misstag, och lite så var det ju med den här gratängen också. Jag hade inte planerat middagen riktigt bra, inventerade kylskåpet och hittade en bit blomkål och en bit purjolök, så medan jag stekte biffar (fakirbiffar men med kryddpeppar, svartpeppar, lök och sojasås) kokade jag blomkålsbuketter och purjobitar några minuter i saltat vatten. Sen var det bara att riva ost, slänga på några smörklickar och hälla grädde över innan gratineringen! Jättegott blev det så nu har jag tillrett gratängen en gång till och ska värma resten av den idag, farsdag till ära!
En grisfilé som fick steka i 100-gradig ugn, på saltbädd, ska serveras med mustapekkasås. Det borde väl en far bli nöjd med??

Purjo-blomkålsgratäng
blomkål
purjolök
smör
ost
grädde

Koka upp vatten, släng i ganska stora bitar av blomkålen och purjolöken. Låt koka ca.4 min. Häll av vattnet, sätt grönsakerna i en ugnsform, strö över rikligt med riven ost, sätt på några rejäla smörklickar och häll grädde över. Gratinera i ca.200 grader tills ytan är vackert gyllenbrun.

Ha en fin farsdag!


2 kommentarer:

Margot sa...

Hej! Den gratängen låter jättegod, den ska jag testa. Nu fick jag ännu en anledning att önska att det gick att få tag på Musta-Pekka ost här i Sverige, än har jag inte hittat den. Den såsen skulle jag gärna göra, verkar hur smaskig som helst! Har inte ens hittat någon motsvarighet till Musta-Pekka här, tråkigt för den är fasligt god!
Gillar din blogg :))
Ha en trevlig söndag!
Margot

Fisken Svea sa...

Tänk så orättvist det kan vara!! Men vem vet, en vacker dag har ni kanske Musta-Pekka-osten där också! Och såsen ÄR verkligen jättegod! Men jag har ett tips om "Falsk mustapekkasås", men den är värd ett eget inlägg! ;)
Roligt att du gillar min blogg!