Leta i den här bloggen

lördag 13 november 2010

Auberginelasagne


En vacker dag fick jag ett riktigt brev, ett sånt med frimärke på, i ett papperskuvert, handskrivet. Minns ni att såna finns??? I brevet fanns ett recept på "GI-auberginelasagne" som verkade väldigt lockande. Nå, inte helt lockande med "mager köttfärs", men sånt kan man inte haka upp sig på! Jag tog förstås blandfärs, hade ingen ricotta, inte heller fetaost som jag hade tänkt använda istället, så jag tog grynost (keso, cottage cheese) och så hällde jag förstås på grädde och rev ost över fast sånt inte nämndes i receptet. Slutresultatet blev en gastronomisk upplevelse! Utmärkt att ta med i lunchlådan och värma på jobbet också! Och receptet kommer förstås här:

Auberginelasagne
1 aubergine
salt
smör (till stekpannan)
400 g köttfärs
400 g krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 dl grädde
1 tsk oregano
1 tsk timjan
2 vitlöksklyftor
salt
peppar
300 g ricotta
1½ dl parmesan
2 dl grädde (att hälla över)
riven ost

Skiva auberginen i ca. 4 mm tjocka skivor. Rada ut skivorna på ett papper och strö salt över och låt dra ca. 30 min. så vätska dras ur. Sätt sedan skivorna i en sil, skölj och låt rinna av ordentligt.

Bryn köttfärsen, lägg till tomatkross, tomatpuré, salt, kryddor, vitlök och 2 dl grädde och låt puttra ca. 15 min.

Varva med sås, aubergineskivorna och ost. Riv rejält med ost och häll 2 dl grädde ovanpå. Grädda i 175 gradig ugn i ca. 30 min.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer: