Leta i den här bloggen

torsdag 11 mars 2010

Våffelsöndag


Som jag tidigare berättat så har vi söndagkväll som plättkväll. Inte så att vi måste ha plättar varje söndag, men om vi har plättar så måste det vara på en söndag... Tror jag... Nåt annat har vi inte testat!
Men senaste söndag varierade vi oss så pass att vi hade våffelkalas istället för plättkalas. Jag använde mej av plättreceptet på jag tidigare skrev om här, bara att jag inte alls använde vatten, bara grädde och mjölk. Det kan ju hända att våfflorna blir luftigare med vatten i, kanske jag testar det nästa gång... Jag åt en våffla med bara smör på först - jättegott, som nygräddat bröd! Sen blev det två efterrättsvåfflor med hallonsylt och vispad grädde. Sylten var förstås bara vanliga frysta hallon som jag lät puttra en stund i en kastrull (för att undvika magsjuka) och vispgrädden hade inga tillsatsämnen, bara grädden. Det var så jättegott, smakade precis som jag minns att våfflor smakade! De andra i familjen tyckte att "vanliga" våfflor är godare, men de åt dem nog. Och nästa kväll radade jag upp några våfflor på en ugnsplåt och värmde i ugnen och så hade vi efterrätt en helt vanlig måndagskväll! Vi som aldrig annars har efterrätt!

Inga kommentarer: