Leta i den här bloggen

tisdag 16 februari 2010

Gallbesvär och LCHF


Jag har en bekant som stötte ihop med mat-polisen i affären i morse kl.7:45... Vem hade trott att mat-polisen handlar bacon och ägg just då????
Men skämt åsido, jag är ingen matpolis. För mej får alla handla som de vill, men om någon frågar min åsikt om maten så berättar jag. Men hur som helst så diskuterade vi problemet med om man kan äta LCHF när man har gallbesvär. Det kan man! Jag har själv en 16 mm stor gallsten som jag haft i över 10 år. Bildbevis! Förr kunde jag t.ex. inte äta rökt lax, jag hade jätteont då. Efter att jag började med LCHF kan jag äta hur mycket rökt lax som helst utan att ha några som helst besvär! Enda gångerna jag känner av min gallsten är när jag ätit salta jordnötter, så de skippar jag numera.
Jag googlade lite och hittade det här intressanta forumet på kolhydrater.ifokus.se Tydligen är det fler än jag som har samma erfarenhet! Kul! Det är det jag har sagt, man är aldrig ensam! =)

Därför kom jag 5 minuter för sent till jobbet... ;)

Annika Dahlqvist skriver följande om gallbesvär :
Gallsten vid LCHF, hur går det?
Gallsten bildas av fettsnål kost. Gallan används till att spjälka fett i tunntarmen. Om man inte äter fett så stannar gallan kvar i gallblåsan och kolesterolet sedimenterar och bildar stenar. När man sedan äter fett så drar gallblåsan ihop sig och skjuter ut gallan via gallgången ut i tarmen, och då kan en sten fastna i gallgången och orsaka stas bakom den. Det är den gallstasen som orsakar gallstenssmärtan.
Jag har fått flera rapporter från personer som tidigare haft konstaterade gallstenar, men som nu efter en längre tid på LCHF vid undersökning befunnits vara stenfria.
Man kan tänka sig olika mekanismer. Antingen har stenarna avgått via gallgången med eller utan gallstensanfall, eller också har stenarna lösts upp av den gallvätska som flödat runt dem.
Men det kan hända att man har så många eller stora stenar, som orsakar gallblåseinflammation, att man måste operera bort gallblåsan. Då får man göra det, och det kan hända personer som äter lågfett- likaväl som lågkolhydratkost.
När man har opererat bort gallblåsan kan man fortfarande lika bra äta LCHF. Gallan produceras i lika stor mängd utan gallblåsa. En del tycker att de har besvär med smärta eller illamående vid LCHF, och tror att det beror på gallbesvär. Dessa brukar jag råda att äta mindre måltider med successivt ökande fettinnehåll så att de har kontroll över läget, och kan göra ett uppehåll i fettökningen om de upplever problem. Så får de se vart det tar vägen.

Inga kommentarer: