Leta i den här bloggen

söndag 17 januari 2010

Guacamole


Jag har i ett svagt ögonblick lovat er receptet på min systers guacamole, och idag fick jag receptet! Jag tillredde en sats, åt med kycklinglår till lunchen, som mellanmål på sesambröd och nu på kvällen en rejäl klick som sådan före kokosplättar. Det är nog den absolut godaste guacamolen jag någonsin ätit! Receptet har hon hittat någonstans på nätet, men hon kom inte ihåg var...

Godaste guacamolen

2 avokado
1 lite tomat
3 krm salt
1 dl créme fraiche
1-2 vitlöksklyftor
chilipulver
cheyennepeppar

Skär avokadona mitt itu. Ta bort kärnan, kila in tummen mellan skal och fruktkött och för tummen framåt för att enkelt befria frukten från sitt kött. Mosa avokadon, gärna med stavmixer. Kärna ur tomaten och hacka den grovt. (Jag åt upp tomatinnehållet...)Riv eller pressa i vitlöken, krydda och blanda. Smaka av, var försiktig med chilin och ceyennen ifall guacamolen ska sparas, den får nämligen starkare smak småningom! Om röran ska sparas till senare, t.ex. till nästa dag, sätt ner den ena avokadokärnan så blir guacamolen inte brun!

Ikväll ska jag äta Oopsies med guacamole på... ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och som jag har sökt ett bra recept på guacamole! Nu ska detta testas! :)

Fisken Svea sa...

Jag hade samma problem och blev så lycklig när jag blev bjuden på den här varianten! Min guacamole, som jag blandade igår, är snart slut... :P