Leta i den här bloggen

tisdag 5 januari 2010

Glutamathuvudvärk


Jag är väldigt strikt med min diet, men någon gång går jag till den vietnamesiska restaurangen och äter buffélunch bara för att det är så gott. Dessvärre har mina smaklökar nog ändrat så pass att jag alldeles för bra känner hur söt den här maten är. Fastän det är mycket kött och grönsaker så känns det ändå sött. Den innehåller troligen ganska mycket glutamat också vad jag har förstått, och jag börjar misstänka att det är den som är boven när jag får huvudvärk efter den asiatiska maten. Samma sak varje gång, och då har jag nästan aldrig huvudvärk annars! Men idag, när jag kom hem efter lunchen och shoppingen, blev det att dricka kaffe och knapra piller... Kanske jag lär mej snart...

När jag letade efter en trevlig bild hittade jag det här receptet på vietnamesiska köttbullar med bl.a. socker i. Anmärkningsvärt är att receptet finns på en sida med "diet-recept". Nästan lite skrattretande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kommer ihåg att jag såg ett program med Anna Skipper en gång i "du är vad du äter" och att hon sa just det där, att man ska vara försiktig med den vietnamesiska maten på grund av att den innehåller så mkt glutamat. SURT! Jag är nämligen också väldigt förtjust i den.

Fisken Svea sa...

Ja just så, jag har nog läst något likanande... Hittills har jag trott att det varit en tillfällighet att jag fått huvudvärk just såna gånger som jag ätit på Asian, men det kan inte råka sig så ofta... Det är frågan om ifall det är värt en huvudvärksdag...