Leta i den här bloggen

lördag 5 december 2009

Polarbröd


Det är dags att börja leta fram julrecepten! Det är kul. MEN, jag började kategorisera mina recept här och kom på att jag har slarvat otroligt med att skriva in mina recept! Jag trodde att jag hade många fler recept här... Men jag lovar, de kommer!!!

Ett viktigt recept som jag inte har i receptlistan är "Polarbröd", eller "ostbröd" som Skaldeman kallar det. Eller jo, det finns, men ingår då i andra recept. Det brödet har nog räddat mej många gånger och borde ha en hedersplats egentligen! Här får du det. Testa gärna med min favoritkombination - majonnäs och skinka!

POLARBRÖD
125 g grynost, keso (fast jag använde crémè fraiche senast)
1½-2 dl riven ost (75-100g)
3 ägg
kryddor och lite salt

Hårdvispa äggvitorna. Mosa ihop grynosten och äggulorna med stavmixer. Rör i den rivna osten. Krydda enligt smak (jag brukar bara använda lite chilipeppar och salt). Vänd försiktigt i den vispade äggvitan. Klicka ut (ca.8 bröd) på bakplåtspapper och grädda i 175 grader i ca.20 min. (Man kan frysa "bröden" ifall man hinner... ;))

Inga kommentarer: