Leta i den här bloggen

fredag 4 december 2009

Plättkalas!


Ibland måste jag ruskas om lite för att det ska funka... M-B skrev en kommentar om plättar, och då vet jag inte varför jag inte lagt in fler plättrecept! Jag har ju ändå fyra stycken att välja mellan!

GI-PLÄTTAR

1 burk grynost (keso)
2 ägg
3 msk spelt
salt

KOKOSPLÄTTAR
finns här

LCHF-PLÄTTAR med ost
finns här

PLÄTTAR med hasselnötpulver
6 ägg
3 dl grädde
140 g hasselnötspulver (går säkert lika bra med mandelpulver)

Alla recept funkar lika - vispa ihop, låt dra en stund, stek i smör! Lätt som en plätt!

Av dessa recept är det bara det sista jag inte har testat, men borde verkligen göra det eftersom jag delar med mej av receptet... Jag har kokosplättarna och LCHF-plättarna som favoriter och varierar med dem. GI-plättarna har jag inte tillrett sedan min tid som GI-are förstås.

Men hör ni, gör som M-B om det är något ni undrar eller vill fråga, jag svarar efter bästa förmåga! Och förstånd! ;)

2 kommentarer:

sara sa...

Hej
Nu undrar jag om du provat att steka plättdegen i voffeljärn???
H. Sara

Fisken Svea sa...

Nej! Den tanken har jag aldrig haft! Du är allt bra fiffig du! Jag blev bjuden på crépes av min syster och de plättarna smakade "vanliga" plättar! Receptet var det här - http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=322
Åtminstone den smeten hade passat bra i våffeljärn! Måste testa själv snart! Tack för idén! =)