Leta i den här bloggen

tisdag 9 juni 2009

Kära pain...

Kroatien som semesterland är helt okej! Jag har faktiskt jämfört det med Grekland nästa hela tiden, och för mej är det nog Grekland som vinner, Kroatien var ett undantag. Men ett bra undantag! I Kroatien är utvecklingen tydligen lite före Grekland. Vägarna är i bättre skick än i Grekland. Överlag är allt i bättre skick än där! Det finns inga trasiga och fuskreparerade apparater och mojänger, det är gjort ordentligt, vad det än gäller.

Kroaterna är trevliga, men inte påträngande. De är ganska lika oss österbottningar, de börjar inte tala om det inte är nödvändigt men talar gärna när de väl kommit igång. Men det är ju bara om man träffar på en kroat som kan det språk som du kan tala med dem, det är nämligen få som kan engelska! Kroaterna kan däremot tyska, franska och italienska mycket oftare än engelska. Inte alltid så behändigt med tanke på hur ofta jag har haft fram min tyska ur malpåsen...

I Kroatien är man artig. Om man stiger undan för en kroat som kommer gående säger han "hvala", alltså "tack". Men ifall det är kö t.ex. till bussen, gäller inte artigheten längre, då gäller principen "skit i turisterna"!

I Kroatien tycker man om att sopa! Det var så otroligt rent överallt! Aldrig att det skulle ha legat skräp på gatan, inte en soppåse i diket (som så ofta i Grekland), inte en allmän toalett som skulle ha varit smutsig och snuskig. Hygienen verkar vara på topp! Och man kan dricka kranvattnet och spola ner pappret i toaletten!!! Lyx!

I Kroatien är det vackert! Otroligt vackert! Men ändå, när vi kom till ön Hvar blev vi så glada, för där såg det ut som i Grekland! Där fanns olivlundarna och lite mera av "oordningen".

I Kroatien blir det billigt att semestra, för det finns inget att shoppa... På basarområdena i städerna finns samma utbud som på våra torgmarknader. Känns dumt att shoppa sånt när man ska väga bagaget...
MEN, jag rekommenderar Kroatien som resmål! Inte alls illa, men nu längtar jag redan till Grekland...

Jag ska småningom ladda upp bilder till pixboxen min, tillsvidare får ni hålla tillgodo med några enstaka bilder!





2 kommentarer:

Marica sa...

Fina bilder :0) verkar som att ni haft en bra resa !

Fisken Svea sa...

Jaa, det var ju så härligt! Jag vill nog till Grekland nästa gång, men Kroatien är nog något att rekommendera!